У оквиру 54. БЕМУС-a, у Сали Београдске филхармоније 6. новембра 2022. године, у 20 часова наступиће Новосадски камерни ансамбл, који чине истакнути српски музичари Рита Кинка (клавир), Лаура Леваи–Аксин (флаута), Сања Ромић (обоа), Александар Тасић (кларинет), Никола Ћирић (хорна) и Немања Михаиловић (фагот). Разговорали смо са обоисткињом Сањом Ромић, која нас је упознала са ансамблом, открила којим су се идејама руководили при оснивању овог камерног састава и приближила нам, из угла музичара, композиције које ће бити изведене на њиховом концерту на БЕМУС-у.

 

Новосадски камерни ансамбл је основан 2016. године, у сарадњи са НОМУС-ом (Новосадске музичке свечаности), „са идејом да се разбију класичне форме, да се ансамбл не води формом, већ да се води заједничким жељама и сензибилитетима музичара који учествују у програмима”.

 

„Идеја је да представимо врхунске уметнике који живе у Србији, који су високо етаблирани и у иностранству, а живе и стварају код нас. Ми некако идемо ван стриктно подељеног жанровског контекста музике, као и формалног састава било ког класичног ансамбла”, рекла је Сања Ромић.

 

„Сви смо оркестарски музичари, и то оркестарско искуство чини комплетног музичара – гледање диригента, праћење пулсација, давање знакова... Све је то јако битно за камерно музицирање, када немамо диригента а имамо компликоване ствари које морамо да решимо на основу личног искуства, како бисмо могли заједно да функционишемо. На пример, када се свирају оркестарски аранжмани у камерном саставу, ту је јако битно да познајемо композицију, да знамо који је оркестарски стил свирања одређене композиције како бисмо је могли пренети у мањи ансамбл”, истакла је она.

 

Састав који ће свирати на БЕМУС-у чини дувачки квинтет плус клавир. На програму ће бити композиције Рихарда Штрауса, Андреја Рубцова и Франсиса Пуланка, од којих су неке ретко извођене у Србији. Дело „Матис сектет” младог руског композитора, диригента и обоисте Андреја Рубцова је инспирисано стваралаштвом сликара Анрија Матиса и садржи елементе џеза, народне музике, као и неправилне ритмове, који представљају велики изазов за извођаче.

 

Секстет Франсиса Пуланка наша позната обоисткиња види као „музику еклектичног Париза XX века, склоп дивних мелодија, померених акцената, чудних ритмова, који су ушли из модерне музике, џеза...” и истиче да су „ту сви они утицаји који су ушли у класичну музику и учинили да класична музика више није класична”.

 

„На програму ће се наћи аранжман познате симфонијске поеме Рихарда Штрауса „Веселе лакрдије Тила Ојленшпигела”, о лику из немачке књижевности, шаљивџији и лакрдијашу, који је правио разноразне зврчке, шалио се са надређенима, иритирао систем... Ја то видим и као део нашег концепта – да мало продрмамо класичну успавану сцену, где се ствари дешавају већ деценијама некако на исти начин. Мислим да је улога музичара управо та да мало променимо концепте, уведемо неке нове ствари, да се окренемо ка стваралаштву живих композитора, српских и иностраних, и да се тако повезујемо”, закључила је Сања Ромић.

 

Улазнице за концерт по цени од 500 динара могу се купити на благајни Београдске филхармоније.

Приредио Петар Алемпијевић