Мој задатак је да вратим Бемус у жижу јавности

Најзначајније признање које је Симфонијски оркестар РТС-а могао да добије јесте позив на Пролећни фестивал у Шангају, најстарији и најпрестижнији у Кини, где смо успешно одржали два концерта 9. и 10. априла. У фантастично акустичној дворани „Оријентал арт центра”, где наступају највећи уметници данашњице и где су исте недеље свирали Берлински симфоничари, представио се и СО РТС, и то, по свим оценама, на врхунском нивоу, каже за „Политику” Бојан Суђић, београдски диригент и извршни и уметнички директор Музичке продукције РТС-а, испуњен лепим утисцима после гостовања у Кини.

Маестро у досадашњој каријери, иако је тек прешао педесету, поносно стоји иза извођења бројних хорских, симфонијских и вокално-инструменталних дела савремених композитора, али и првих снимака композиција српске баштине. До сада је наступао са звездама попут Најџела Кенедија и Максима Венгерова, био je шеф диригент оркестра Опере Народног позоришта, потом резиденцијални диригент Краљевске опере у Стокхолму. Годинама успешно диригује сјајним оркестром „Офунам” у Мексику. Сада је нови уметнички директор Бемуса, а јавност очекује да види какве ће промене унети у фестивалски програм.

 

Какве сте још утиске понели из Кине?

Домаћини су нам указали изузетно поверење затраживши да поред класичног репертоара првог концерта, где смо изводили Христића, Менделсона и Дворжакову „Симфонију из новог света”, друге вечери интерпретирамо кинеска дела. Уз велики кинески хор и двоје солиста свирали смо композиције шест најугледнијих њихових композитора, од којих је Ксу Шуја и декан Шангајске музичке академије. Добили смо прегршт комплимената од музичких стручњака, а аплауз је био такав да смо извели три „биса” пред публиком. Нама је речено да су се организатори одлучили за наш оркестар иако су још два светска ансамбла била у ужем избору.

 

Да ли сте задовољни приликама које ансамбли Музичке продукције РТС имају на домаћој уметничкој сцени и како решавате проблеме?

Ансамбли Музичке продукције РТС (раније Радио Београда) већ осам деценија представљају угаоне камене темељце српске музичке културе и без њих велики део нашег музичког наслеђа не би постојао. Имамо Народни оркестар и Народни ансамбл, Дечји хор и Хор „Колибри”, Биг бенд, Хор и Симфонијски оркестар који су основани у временима када се о култури промишљало другачије. Очување традиције и културног идентитета, кроз разумевање духа и потреба новог времена, јесу смернице садашњег деловања. Стога промоција домаћих композитора и извођача, младих уметника, извођење захтевних хорских и вокално-инструменталних дела, популаризација уметничке музике и заштита баштине јесу поља где наши ансамбли имају апсолутни примат у земљи. Али, резултате показујемо и тамо где је конкуренција највећа – у „гвозденом” симфонијском репертоару где на црту стајемо и упоређујемо се са читавим светом. Поред неколико значајних домаћих признања у протеклој години посебно охрабрује и добар пласман нашег диска са најлепшим оркестарским минијатурама који смо урадили са немачком продуцентском кућом и који се веома брзо нашао у „Топ 20” у Немачкој. Ипак, наш проблем су веома ниске плате, вишегодишња забрана запошљавања која је девастирала бројно стање у ансамблима, као и недостатак сопствене сале за Симфонијски оркестар и Хор. Стање би морало да се поправи у најскорије време.

 

Сада сте уметнички директор Бемуса, чему се надате и какви су планови?

Бемус је обележио јубилеј и памтимо славна времена овог фестивала уметничке музике који је угостио највећа светска имена у првим деценијама постојања. Наш најзначајнији фестивал је пролазио кроз различите кризе, али сам га увек снажно подржавао, можда и због напада и оспоравања који су га пратили из личних интереса појединаца. Увек су ми сметали лакоћа и немар са којима се односимо према сопственој историји и традицији, те жеља да све почиње од „сада” и „мене”. Зато сам и прихватио ову велику одговорност и задатак који доживљавам пре свега као – повратак Бемуса у жижу јавности. Бемус нема снагу да првенствено промовише појединце и ансамбле који нису довољно остварени, већ га својим биографијама и врхунским наступима морају промовисати – најбољи и најпрестижнији. Бемус мора бити на нивоу снажних фестивала у региону и Европи који не привлаче само домаћу већ и страну публику и који представљају значајан фактор угледа земље у свету. Оваква позиција се изграђује годинама и зато је важно имати стабилност и дугорочност у планирању што није била привилегија претходних селектора и одбора којима захваљујем на неугаслом пламену и поред разних пратећих олуја. Колико ћу успети у намери зависи од подршке и жеље свих да имамо европски престижан фестивал уметничке музике. Београд и Србија то заслужују.

 

Интервју са Бојаном Суђићем, уметничким директором БЕМУС-а, објављен је на сајту листа 'Политика' 19. априла 2019.

Аутор: Биљана Лијескић