ćirilica
latinica

Понедељак, 15. октобар, Битеф Театар, 22.00
КОНЛОН НЕНКЕРОУ
100 година од рођења композитора
ВОЛФГАНГ ХАЈСИГ, фонола
Концепт: Драгана Стојановић Новичић
Видео рад: Милан Поповић
Програм у оквиру међународног online симпозијума
www.conlonnancarrow.org (од 27. 09. до 27. 10. 2012)

 

Година 2012. широм света обележава се не само као стогодишњица рођења иновативног америчког ствараоца Џона Кејџа (1912-1992), већ и као истоветни јубилеј композитора кога је Кејџ познавао и посебно ценио – Конлона Ненкероуа (1912-1997). Најпре амерички, а од 1956. године мексички држављанин, Конлон Ненкероу је у правом смислу речи био специјалиста у својој струци: највећи део његовог опуса чине студије које је написао за само један инструмент – механички клавир. Ненкероу је током 40-их година 20. века решио да се посвети писању за овај механички инструмент, сматрајући да ће, као аутор, потпуно преузети контролу не само над структуром и концептом дела, већ и над сваким његовим појединачним извођењем. Иако је још пре II светског рата изгледало да механички клавир – као медиј за који се, поготово у домену класичне музике, више није назирала велика перспектива – крупним корацима одлази у историју, Ненкероу је управо у овом медију остварио богато изнијансиран опус који је инспирисао и друге ауторе да увиде могућности које механички клавир пружа.
Ненкероу је својим делом показао да наоко релативно скроман и ограничен стваралачки медиј може да добије нове димензије захваљујући бравурозном индивидуалном уметничком ангажману. Амерички композитор и теоретичар музике Џејмс Тени (1934-2006) сматрао је да је, захваљујући дометима оствареним у својим делима, Ненкероу омогућио да западна култура више никада не изгуби интересовање за механички клавир. У композиторовим етидама за механички клавир проналазимо читав спектар композиционих решења, од којих су најзаступљенија она која се ослањају на различите типове полифоног рада. Ова дела су до извесне мере и одбљесци различитих музичких светова које је композитор проучавао и ценио: ту се, као у неком усковитланом језгру, укрштају Јохан Себастијан Бах (1685-1750), Игор Стравински (1882-1971), Ђерђ Лигети (1923-2006), Арт Тејтам (1909-1956)... И у овим, као и у композицијама за класичне инструменте, које је углавном писао на почетку и при крају каријере, Ненкероу готово увек остварује висок степен вируозитета, што даје посебан бљесак његовим делима.

 

Кроз београдски перформанс који се приређује у част Конлона Ненкероуа, откривају се различити аспекти композиторовог професионалног деловања, али и његовог приватног живота. Ненкероуов животни пут обележило је неколико храбрих потеза, а одважност овог иначе скромног и повученог човека, пренела се и на његове уметничке кораке. Као припадник Батаљона „Абрахам Линколн”, формираног у оквиру Интернационалне бригаде, обрео се у шпанском грађанском рату (1937-1938). Када је, убрзо по повратку из Шпаније, престао да верује у то да ће му САД икада опростити комунистичку оријентацију, решио је да се пресели у Мексико (1940). Ту је, у осами, углавном писао за механички клавир, не очекујући да ће добити прилику да оствари велику и значајну каријеру, али и стално сумњајући у оно што ради. Током 60-их и 70-их година 20. века, музички кругови САД и Европе постепено почињу да се упознају са Ненкероуовим стваралаштвом и да, последично, увиђају да у Мексико Ситију живи и ствара један од најинтересантнијих савремених композитора. Отада се Ненкероуова дела све више изводе, штампају, снимају, разматрају, па и транскрибују за различите саставе.
Тек откривши Ненкероуов опус, прослављени композитор Ђерђ Лигети је 1980. године написао: “Ненкероу је синтеза америчке традиције, полифоније Баха и елеганције Стравинског, па чак и много више: он је најбољи композитор друге половине овога века.”

 

Драгана Стојановић-Новичић

44 desno

44. Бемус - ко је ко

 44. БЕМУС 2012.
Оснивач Град Београд
Секретаријат за културу

 

 Одбор фестивала
Ибава Авжнер
Јадранка Јовановић
Горан Питић
Бошко Радојковић
Маја Рајковић

 

Уметнички директор
Зоран Ерић

 

Извршна продукција
ЈУГОКОНЦЕРТ

 

В.д. директора
Бошко Радојковић

 

Извршни директор Бемуса
Биљана Здравковић

 

Уреднице програма
Весна Кабиљо
Јелена Јанковић
Милица Кадић

 

Извршни продицент

Жељка Лакићевић
Маја Сомборац

 

Организатори
Мирјана Панић
Петар Алемпијевић

 

Арт менаџер
Симона Дашић Раца

 

Веб дизајн
Дејан Бојовић

 

Визуелни идентитет
Hominid studio

 

PR
Јелена Лакићевић

 

Рачуноводство
Томислав Божовић
Весна Николић
Маријана Станковић

 

logo cir siv

ЦЕБЕФ припрема и реализује филмске, музичке и мултимедијалне амбијенталне фестивале са вишедеценијском традицијом

Оснивач

grad osnivac dole

Контакт

Светогорска бб
11000 Београд
Србија
Телефон: +381 11 4039182
Email : info@cebef.rs

© 2015 CEBEF. All Rights Reserved. Designed By bojovicdejan

Search